perjantai 20. huhtikuuta 2012

Vinkkauskeikalla

Olemme jo jonkin aikaa miettineet, että voisimme kirjoittaa tänne blogiin joskus kirjavinkkauksesta. Tiedättehän, siitä että kasaamme kirjat kasseihin ja jalkaudumme rohkeasti kouluille kirjoja vinkkaamaan. Olimme Ilonan kanssa tällä viikolla vinkkausreissulla Voikkaalla Hirvelän koulussa. Kohderyhmänämme olivat 8-luokkalaiset, joita riitti kolmen luokan verran. Tällä kertaa vinkkaus yhdistyi vinkkivideoprojektiin, eli tarkoituksemme on vielä palata takaisin koululle ja tehdä luetuista kirjoista vinkkivideoita.

Oman mielenterveytemme vuoksi päädyimme vinkkaamaan joka luokalle eri kirjoja, sillä näin vinkkaus on paitsi mielekkäämpää meille vinkkareille ja opettajalle, myös helpompaa kirjojen saatavuuden vuoksi. Jos kaikille luokille vinkattaisiin samoja kirjoja, eivät Kymenlaakson kirjastojen kappalemäärät riittäisi, jotta jokainen innokas lukija saisi kirjasta oman lukukappaleen.
Suurin työ vinkkausreissulla tehdään jo ennen varsinaista vinkkauspäivää, sillä joudumme etukäteen suunnittelemaan mitä kirjoja vinkkaamme, hankkimaan kirjoja riittävästi kaikille sekä tietenkin lukemaan
kyseiset kirjat, jos ne eivät ole jo ennestään tuttuja. Lukuosuus joudutaan ajan riittämättömyyden vuoksi suorittamaan pääosin ihan omalla ajalla, mikä ymmärrettävästi karsii innokkaiden kirjavinkkareiden lukumäärää.
Onneksi voimme kuitenkin valita vinkattavat kirjat useimmiten omien mieltymystemme mukaan, joten suurimman osan kirjoista lukee ihan mielellään vapaa-ajallakin. Tästä ns. palkattomasta työstä ja oman vapaa-ajan uhraamiseta voisi tietenkin puhua pidempäänkin, mutta koska postauksen teemana on itse vinkkaus, niin jätetään se nyt syrjään.

Voikkaan vinkkauksessa päädyimme Ilonan kanssa ottamaan teemoiksi pelon, fantasian ja suosikkinuortenkirjat. Tuon suosikkivinkkauksen halusimme mukaan siksi, että meillä on useitakin kirjasuosikkeja, jotka eivät oikein sovi mihinkään jo olemassa olevaan kategoriaamme. Jos lukee jotakin innostavaa, on tietenkin kiva päästä vinkkaamaan kyseistä kirjaa heti. Tässä toki tulevat vastaan myös realismin rajat. Itse olisin esimerkiksi halunnut kovasti vinkata Veronica Rossin uuden Paljaan taivaan alla-kirjan, mutta koska kyseinen opus oli vasta aineisto-osastollamme viimeisteltävänä, emme saaneet sitä mukaan pakettiin. Vinkkauksen ajatuksenahan on, että kirjat saa mieluiten heti mukaansa.

Tässä vinkkauslistamme kokonaisuudessaan, jos haluatte itsekin poimia siitä luettavaa. Olemme huomanneet että sovimme Ilonan kanssa vinkkaustyöpariksi hyvin, sillä kirjamakumme on lähes täysin eriävä. Näin vinkkauslistasta tulee nimittäin huomattavasti monipuolisempi, kuin jos vain toinen meistä kävisi vinkkaamassa omia suosikkikirjojaan. Osaatteko arvata kumpi meistä vinkkaa mitäkin kirjaa? Useimmitenhan teemme yhdessä KuMuKi (kuva-musiikki-kirja)-vinkkausta, mutta tällä kertaa päädyimme vinkkaamaan ihan perinteisesti, sillä oppituntiin piti saada mahdutettua vielä video-ohjeistustakin.

PELKO
Niemi, Mikael, Aivot pellolle
Jacobsson, Ritta, Afrodite ja petos
Thompson, Kate, Yön eläjä
Sacher, Louis, Paahde
Parkkola, Seita, Viima
Downham, Jenny, Ennen kuin kuolen

FANTASIA
Stiefvater, Maggie, Väristys
Gaiman, Neil, Neverwhere
Riordan, Rick, Punainen pyramidi
Lappalainen, Eija, Routasisarukset
Jordan, Sophie, Liekki
Eddings, David, Kiven vartija

NUORTENKIRJASUOSIKIT
Delikouras, Aleksi, New Game - Nörtti
Halpern, Julie, Matkalla nörttiyden ytimeen
Jägerfeld, Jenny,  Oli kerran äiti joka katosi
Lehtinen, Tuija, Piiitkä jäähy/Roskisprinssi
Huotarinen, Vilja-Tuulia, Valoa, valoa, valoa
Oliver, Lauren, Delirium
Hyvönen, Viivi, Mahlaa suonissaan

No miten se itse vinkkaus sitten sujui? Tähän olisi ehkä parempi kysyä vastausta yleisöltä, mutta omasta mielestämme päivä sujui hyvin. Ensimmäisellä tunnilla esityksemme tosin takkuili hieman, sillä
meinasimme meistä riippumattomista syistä myöhästyä tunnilta, ja jouduimme siten aloittamaan vinkkauksen äkkinäisesti. Itse kaipaan aina etukäteen pientä hengähdystaukoa ja ajatusten kokoamista.Yleisö sen sijaan oli kaikilla tunneilla mukavaa, joten heidän ansiostaan päivä oli oikein onnistunut.
Pienistä käynnistymisvaikeuksistamme huolimatta kaikki ryhmät saivat valittua kirjan vinkkivideota varten, ja seuraavaa kertaa varten ohjeistin heidät sekä lukemaan kirjan että suunnittelemaan videon käsikirjoitusta valmiiksi. Näin pääsemme heti kuvaamaan videoita kun toukokuussa palaan koululle. Itse ainakin odotan suurella mielenkiinnolla, millaisia vinkkivideoita yllämainituista kirjoista syntyy.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti